シラバス参照

印刷
 免責事項 / Disclaimer
講義名 教育学特殊研究(1)Ⅰ #1
(副題)
開講責任部署 音楽研究科 対象学生:音楽(修士・博士)
講義開講時期 前期 講義区分 音楽教育(MME)
基準単位数 2 時間 0.00
代表曜日 火曜日 代表時限 2時限
校地 上野
授業を行う教員 市川 恵
時間割に関する注意事項
授業で使用する言語
特記事項

担当教員
職種氏名所属
准教授◎ 市川 恵音楽学部

授業概要 講義と演習を通じて音楽教育における実践研究の理論と方法を学びます。特に授業研究を取り上げ、具体的な授業実践の観察と分析を通じて、音楽授業という営みを多角的に捉え、理解することを目指します。
本授業の詳細については、Google Classroom にて確認してください。
到達目標・カリキュラム上の位置付け 音楽教育における実践研究の基本概念や理論的背景を理解する。
研究事例や授業実践例を批判的に検討し、ディスカッションを通じて深い洞察力を養う。
文献の検索方法、データ収集・分析手法など、実践研究に必要なスキルを習得する。
授業計画・内容 1.オリエンテーション
2.文献の探し方、発表資料の作成方法
3.教員講義とディスカッション(音楽科における授業研究)
4.研究事例の紹介とディスカッション①(協働的な学習に焦点を当てて授業を研究する)
5.研究事例の紹介とディスカッション②(教師の仕事を研究する)
6.研究事例の紹介とディスカッション③(音楽科における資質・能力育成)
7.研究事例の紹介とディスカッション④(小グループの談話とワークシート記述の質的分析)
8.研究事例の紹介とディスカッション⑤(小グループの談話とノートに基づく記述分析)
9.小学校における歌唱の授業実践の紹介とディスカッション
10.中学校における鑑賞及び創作の授業実践の紹介とディスカッション
11.中学校における鑑賞授業の観察と記録
12.中学校の授業観察記録に基づくディスカッションと考察
13.高等学校における器楽授業の観察と記録
14.高等学校の授業観察記録に基づくディスカッションと考察
15.総括

各回の内容は、受講者の進捗やニーズに応じて柔軟に調整されることがあります。
テキスト・参考文献 『これからの質的研究法 ~15の事例にみる学校教育実践研究~』秋田喜代美・藤江康彦 編著
東京図書株式会社、2019年
その他、適宜指示します。
準備学習内容・時間の目安 授業時間外の⼗分な準備が要求されます。
成績評価基準・課題・フィードバック 以下の観点から、総合的に判断します。
・発表に向けた準備と実際
・ディスカッションへの積極的な参加
・最終レポート
学生へのメッセージ 各自の発表に向けて授業時間外も丁寧な準備が必要です。
オフィスアワー 水曜日 14:40~15:30
【英】授業概要 Through lectures and exercises, students will learn the theory and methods of practical research in music education. In particular, we will focus on classroom research, and through observation and analysis of specific classroom practices, we will aim to understand the activity of music teaching from multiple perspectives.
For more information about this class, please visit Google Classroom.
【英】到達目標・カリキュラム上の位置付け To understand the basic concepts and theoretical background of class research in music education.
Critically examine research cases and examples of classroom practice, and develop deep insight through discussion.
Acquire skills necessary for practical research, such as methods of searching literature, data collection and analysis techniques.
【英】授業計画・内容 1. Orientation
2. How to find literature and prepare presentation materials
3. Faculty lecture and discussion (Classroom research in musicology)
4. Introduction and discussion of research cases (1) (Researching classes with a focus on collaborative learning)
5. Introduction and discussion of research cases (2) (Research on teachers' work)
6. Introduction and discussion of research case study 3 (Developing qualities and abilities in music studies)
7. Introduction and discussion of research case study 4 (Qualitative analysis of small group discourse and worksheet descriptions)
8. Introduction and discussion of research case (5) (Analysis of small group discourse and notebook-based writing)
9. Introduction and discussion of singing class practices in elementary schools
10. Introduction and discussion of junior high school class practices in appreciation and creative writing
11. Observation and recording of junior high school appreciation classes
12. Discussion and consideration based on the observation and recording of junior high school classes
13. Observation and recording of instrumental music classes at a high school
14. Discussion and Consideration based on the Observation Record of a Senior High School Class
15. Summary

The content of each session may be adjusted flexibly according to the progress and needs of the participants.


【英】テキスト・参考文献 Please contact the lecturer for further information.
【英】準備学習内容・時間の目安 Sufficient preparation outside of class time is required.
【英】成績評価基準・課題・フィードバック The following points of view will be considered in a comprehensive manner.
Preparation for and actual presentation
Active participation in discussions
Final report
【英】学生へのメッセージ Careful preparation outside of class time is required for each presentation.
【英】オフィスアワー Wednesday 14:40-15:30
教員の実務経験 ※施行規則該当科目
授業に関連した実務経験の有無 実務経験
 
Google Classroomクラスコード
この授業のクラスコード
v2qrvi3
授業開設(担当)教員室
授業開設(担当)教員室
音楽教育
教員の実務経験の詳細
教員の実務経験の詳細