授業概要 |
本授業は、音楽教育研究の分野、すなわち学校の音楽教育、幼児の音楽教育、障害児・者の音楽教育、社会教育としての音楽教育、音楽の専門教育などについて、基底論、発達論、教育課程論、授業論を4つの柱として、演習活動を展開することを目的としています。 今年度の前期は、特に音楽および音楽教育の認知に焦点を当てる計画です。 原則として、音楽教育を専攻する修士課程および博士後期課程のすべての院生と研究生を対象とします。 本授業の詳細については、Google Classroomにて確認してください。 |
到達目標・カリキュラム上の位置付け |
・音楽教育研究の動向と現状を理解すること ・音楽教育の研究方法の特徴と課題を理解すること ・調べたことを分かりやすく、効果的に発表する能力を身に付けること ・先行研究に対して批判的に検討する態度を身に付けること |
授業計画・内容 |
1. オリエンテーション 2. 教員講義(市川) 3. 教員講義(岡田) 4. 教員講義(山下) 5. 音楽教育研究の方法論①(歴史) 6. 音楽教育研究の方法論②(実験) 7. 音楽教育研究の方法論③(調査・統計) 8. 音楽教育研究の方法論④(観察) 9. 音楽教育研究の方法論⑤(デザインベース) 10. 音楽教育研究の方法論⑤(アクションリサーチ) 11. 心理学からの示唆①(自己調整学習) 12. 心理学からの示唆②(多感覚統合) 13. 心理学からの示唆③(感覚モダリティの働きと相互作用) 14. 心理学からの示唆④(教員講義) 15. 総括 |
テキスト・参考文献 |
・テキスト: 『音楽教育研究ハンドブック』(音楽之友社、2019) ・参考文献: 『よくわかる音楽教育学』(ミネルヴァ書房、2023) その他、先行研究を自ら収集し、テーマと参考文献を吟味した上で、2週間前までに教員に報告してください。 必要に応じて、その都度、指導助言をします。
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準備学習内容・時間の目安 |
授業時間外の十分な準備が要求されます。 発表を担当する2週間前までに内容と資料を決定し、予告をしてください。 |
成績評価基準・課題・フィードバック |
以下の観点から、総合的に判断します。 ・発表の準備と実際 ・授業への貢献度 |
学生へのメッセージ |
自分自身の研究テーマのみならず、音楽教育研究全般に対して広く興味をもつことを期待します。 |
オフィスアワー |
水曜日 14:00~14:30(山下)、水曜日14:40~15:30(市川) |
【英】授業概要 |
The purpose of this class is to provide practical activities in the field of music education research, namely school music education, early childhood music education, music education for children and adults with disabilities, music education as social education, and specialized music education, with a focus on the four pillars of foundational theory, developmental theory, curriculum theory, and lesson theory. In the first semester of this year, we plan to focus particularly on the perception of music and music education. In principle, the class is aimed at all master's and doctoral students majoring in music education. For more details about this class, please check Google Classroom. |
【英】到達目標・カリキュラム上の位置付け |
・Understanding the trends and current state of music education research ・Understanding the characteristics and challenges of research methods in music education ・Acquiring the ability to present research findings in an easy-to-understand and effective manner ・Acquiring an attitude of critically examining previous research |
【英】授業計画・内容 |
1. Orientation 2. Lecture by Ichikawa 3. Lecture by Okada 4. Lecture by Yamashita 5. Music education research methodology 1: Historical study 6. Music education research methodology 2: Experiment 7. Music education research methodology 3: Survey/statistics 8. Music education research methodology 4: Observation 9. Music education research methodology 5: Design-based 10. Music education research methodology 6: Action research 11. Psychological suggestions 1: Self-regulated learning 12. Psychological suggestions 2: Multisensory integration 13. Psychological suggestions 3: Functions and interactions of sensory modalities 14. Psychological suggestions 4: Faculty lecture 15. Summary |
【英】テキスト・参考文献 |
・Textbook: 『音楽教育研究ハンドブック』(音楽之友社、2019) ・Reference book: 『よくわかる音楽教育学』(ミネルヴァ書房、2023) In addition, students are required to collect previous research themselves, carefully consider the topic and references, and report to a faculty member at least two weeks in advance. Guidance and advice will be provided on a case-by-case basis as necessary.
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【英】準備学習内容・時間の目安 |
Sufficient preparation outside of class time is required. Please decide on the content and materials and give advance notice at least two weeks before your presentation. |
【英】成績評価基準・課題・フィードバック |
The evaluation will be made comprehensively from the following perspectives: ・Preparation and actual presentation ・Contribution to the class |
【英】学生へのメッセージ |
We expect you to have a broad interest not only in your own research topic, but also in music education research in general. |
【英】オフィスアワー |
Wednesday, 14:00-14:30 (Yamashita)/Wednesday, 14:40~15:30(Ichikawa) |
教員の実務経験 ※施行規則該当科目 |
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Google Classroomクラスコード |
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授業開設(担当)教員室 |
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教員の実務経験の詳細 |
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