成績評価基準・課題・フィードバック |
授業への参加の程度・ディスカッションへの貢献(50%)、発表資料の準備・課題達成度(50%)によって総合的に評価する。 |
学生へのメッセージ |
・本授業は通年での履修が望ましいが、事情がある場合は個別に相談に応じる。 ・前期の授業では、毎回、担当者による発表およびコメンテーターからのコメント・全員での議論を行う。担当者はレジュメを用意し、他の受講者も議論に積極的に参加すること。 ・後期の授業ではグループによる実習を行うため、全ての授業への参加はもとより、授業外の活動にも積極的に取り組むことが望ましい。 ・修士論文に取り組むに当たり、研究手法を学んだり、研究論文を読むことは必要不可欠である。研究の方法を知り、それを自身の研究に生かせるよう、しっかりと取り組んでほしい。 ・心理学についての予備知識等は必要ない。 ・授業に関する連絡やレポートの提出はGoogle Classroom(通年利用)をとおして行う。ログインやメール配信等は、大学のアカウントを利用することが望ましい。
注:新型コロナウィルス感染症予防のため、授業形態や内容、順序等は安全性等を鑑みながら柔軟に運営する。 |
【英】授業計画・内容 |
First semester: The tuition on this course aims to provide an understanding of the logic and methodology essential for proceeding with empirical research, and consider their use in music classroom. In particular, students will learn through study and practicals about research methods widely used in educational psychology (mainly interview methods, survey and testing methods). The final objective of the course is to enable students to create a simple research plan. Second semester: In response to what was learned in the first semester, in order to further foster thinking and critical ability concerning empirical research methods, students will read books and papers )both in Japanese and English) on music psychology and educational psychology. Furthermore, where necessary a basic commentary will be provided on the quantitative and qualitative analysis essential in understanding the papers they are given to read. |